Reviews Spellen en Puzzels

De Crew – Missie Diepzee | Review

De Crew – Missie Diepzee | Review 30 oktober 2021Leave a comment

Ton is gym- en godsdienstleraar van beroep. Hij is 41 jaar oud, getrouwd met spellenliefhebber Mirjam en vader van drie kinderen: Samuel (14), Timo (11) en Rebekka (9). Naast sporten en vissen is bordspellen spelen zijn echte passie.

De crew missie diepzee

Ga je mee op expeditie naar de bodem van de zee? In De Crew – Missie Diepzee werken twee tot vijf spelers samen om uitdagende opdrachten te voltooien. Dit kaartspel is een slagenspel (vergelijkbaar met Hartenjagen en Klaverjassen), maar dan coöperatief. De voorganger van dit spel, De Crew: Op weg naar de 9e planeet, won verschillende prijzen. Kan deze opvolger zijn grotere broer overtreffen?

Inhoud

In de doos vind je 45 speelkaarten, 96 opdrachtkaartjes, een aantal communicatiefiches en een kapiteinfiguur om aan te geven wie die ronde start. Er is een duidelijk regelboekje waarin het spel netjes wordt uitgelegd. Erg leuk is een apart logboek waarin je samen met anderen een verhaal stukje bij beetje verder leest en je vorderingen in de campagne bijhoudt.

Hoe speel je De Crew – Missie Diepzee?

Slagen winnen

De Crew – Missie Diepzee is een slagenspel. Elke speler speelt steeds een kaart en degene met het hoogste getal op die kaart, krijgt alle kaarten. Dit noem je een ‘slag’. De winnaar van de slag komt uit met de volgende kaart. Nu is het wel zo dat als de eerste speler met bijvoorbeeld een groene kaart start, dat de rest moet ‘volgen’ met een groene kaart. Heeft een andere speler geen groene kaarten op hand, dan mag die persoon zelf weten welke kaart hij opgooit.

Een uitzondering zijn de ‘troefkaarten’. In De Crew – Missie Diepzee zijn er vier van deze kaarten: de zwarte onderzeebootkaarten met getal 1-4. Als een speler er voor kiest om zo’n kaart op te gooien dan wint hij sowieso de slag.

Teamwork

Wat dit spel zo uniek maakt, is dat spelers coöperatief spelen. Samen proberen ze de juiste kaarten bij de juiste personen te krijgen. Zo wil de ene speler bijvoorbeeld de groene vier en een andere speler alle roze kaarten. Weer een andere speler mag helemaal geen slag pakken. Deze kleine opdrachtjes staan op missiekaarten en worden aan het begin van de ronde verdeeld onder leiding van de kapitein. Dat is degene die start met de krachtigste kaart: de zwarte vier.

‘Dat is een makkie!’, zou je zeggen. ‘Je vertelt gewoon aan iedereen wat je kaarten zijn, of laat ze zien. Dan kun je makkelijk berekenen wie wanneer welke kaart op zou moeten gooien.’ Maar zo simpel is het niet. Spelers mogen namelijk niets communiceren over welke kaarten ze in de hand hebben. Medespelers moeten dus goed opletten welke kaarten iedereen speelt zodat ze af kunnen leiden dat jij bijvoorbeeld geen geel meer hebt. Als ze dan uitkomen met geel, dan kun jij weer je blauwe kaart kwijt in die slag. Ook weet je natuurlijk of een bepaalde hoge kaart al uit het spel is, zodat jou lagere kaart op dat moment de hoogste is van die kleur.

Wat wel mag is eenmaal per ronde een kaart uit je hand voor je neerleggen. Door er een communicatiefiche op te leggen, kun je aangeven of dit je hoogste kaart, laagste kaart of enige kaart van die kleur is. Als alle opdrachtkaartjes zijn behaald, eindigt de ronde direct en de missie gaat verder.

Het verhaal

De spelersgroep wordt door middel van een logboek meegenomen in een meeslepend verhaal. Je gaat op expeditie met kapitein Meg Diver en haar crew om een bijzondere locatie op de bodem van de oceaan te onderzoeken. Elke missie breidt het verhaal verder uit en worden de opdrachten moeilijker. Waar je aan het begin maar een opdrachtkaartje hoeft te voltooien zal je in missie elf wel drie of vier opdrachten moeten doen met minder communicatiemogelijkheden. Het leuke is dat de opdrachtjes gelinkt zijn aan het verhaal. Lukt een opdracht niet in een keer dan speel je het scenario opnieuw. Dit lijkt frustrerend, maar een missie duurt tussen de twee en tien minuten, dus dat valt mee. Vaak speel je sowieso een paar potjes achter elkaar en met 32 missies voor de boeg is er nog tijd genoeg om samen te groeien in het spel.

Het verschil

Wat is dan het verschil tussen De Crew – Missie Diepzee en de voorganger De Crew: Op weg naar de 9e planeet? Op zich zijn de spelregels hetzelfde, evenveel speelkaarten, dezelfde manier van communiceren, de moeilijkheidsgraad wordt steeds groter etc. Niets nieuws, alleen een ander thema?

Niet helemaal. Er zijn twee echte veranderingen en dat is ten eerste natuurlijk een verhaallijn. Gaandeweg duik je met je groep steeds dieper het spel in. Een serie spellen krijgt zo een leuke lijn en tijdens je campagne ben je na een succesvolle missie natuurlijk benieuwd naar het vervolg.

Een andere verandering is het gebruik van de opdrachtkaartjes. Deze zijn gevarieerder en de samenstelling ervan wordt op een leuke manier bepaald. Dit in tegenstelling tot de vorige ‘De Crew’ waarin er maar 36 opdrachtkaartjes waren en het minder overzichtelijk op tafel moest worden gelegd met kleine fiches in een bepaalde volgorde. Dit spel geeft daardoor in mijn optiek echt een betere spelervaring dan de vorige editie.

Eindoordeel

Wat mij betreft heeft designer Thomas Sing echt een toffe verbetering doorgevoerd in deze opvolger. De gameplay is gestroomlijnder dan zijn voorganger en met het spannende verhaal erbij een leuke twist. Wel heeft een campagnereeks een nadeel: je wil graag verder spelen met dezelfde groep. Dit is geen noodzaak maar het is wel leuker. Je kunt dus in meerdere spellen zitten met meerdere spelersgroepen.

Ook kwamen we erachter dat als er een speler niet echt op zit te letten, of het spel veel minder snapt dan de rest, het dan voor irritatie en teleurstelling kan zorgen. Ik zou De Crew dan ook niet met een onervaren kind en meerdere volwassenen spelen.

Het materiaal is prachtig vormgegeven en duidelijk. Het verhaal is tot nu toe spannend en activerend en de moeilijkheidsgraad wordt langzaam opgebouwd. Wat mij betreft weet De Crew – Missie Diepzee op een ideale manier slagenspelen en coöperatieve spelen te combineren.

Ik kan niet wachten om dit spel weer te spelen. Mocht ik mijn crew niet snel genoeg bij elkaar weten te krijgen, dan gooien we het verhaal tijdelijk overboord en spelen we gewoon een paar eigen missies.

Meer 999 Games? Ken je Lamaland al?

De Crew: Missie Diepzee

13,-
8

Prijs/kwaliteit

8.0/10

Herspeelbaarheid

8.0/10

Speelplezier

8.0/10

Pros

  • Origineel coöperatief spel
  • Speelt soepel
  • Leuk verhaal

Cons

  • Gelijkwaardige groep spelers nodig
  • Het liefst met dezelfde groep spelen

Ton is gym- en godsdienstleraar van beroep. Hij is 41 jaar oud, getrouwd met spellenliefhebber Mirjam en vader van drie kinderen: Samuel (14), Timo (11) en Rebekka (9). Naast sporten en vissen is bordspellen spelen zijn echte passie.

Geef een antwoord

Het e-mailadres wordt niet gepubliceerd.

Deze site gebruikt Akismet om spam te verminderen. Bekijk hoe je reactie-gegevens worden verwerkt.