Boeken, School en Vrije tijd Reviews Speelgoed voor kinderen van 7 t/m 8 jaar Speelgoed voor kinderen van 9 t/m 12 jaar Spellen en Puzzels

Escape Boek | Game Over

Escape Boek | Game Over 12 november 2020Leave a comment

Ton is gym- en godsdienstleraar van beroep. Hij is 40 jaar oud, getrouwd met spellenliefhebber Mirjam en vader van drie kinderen: Samuel (13), Timo (10) en Rebekka (8). Naast sporten en vissen is bordspellen spelen zijn echte passie.

Escape boek - Game Over

Hoe krijg je jongens van een jaar of tien aan het lezen? Escape Boek: Game Over is een combinatie van een escaperoom en een ‘choose your own adventure’ boek. Met een verhaal dat gaat over een computerverslaafde tiener die opgeslokt wordt door een game-wereld komt dat lezen wel goed. Toch?

(Om het spannend te houden worden er in deze recensie geen echte spoilers of oplossingen gegeven.)

Hoe werkt een Escape Boek?

Vanaf bladzijde één wordt stap voor stap uitgelegd hoe het werkt. Niet door een lijstje met regels maar door een personage uit het boek zelf. Deze legt uit dat het boek bestaat uit allemaal hoofdstukjes die door elkaar heen staan. Aan het eind van elk minihoofdstukje wordt je gevraagd een keuze te maken. Er zijn vier manieren waarop dit gebeurt.

Locaties op de kaart

Op een kaart achter in het boek zie je locaties met nummers die corresponderen met het bijbehorende hoofdstuknummer. Als je in het verhaal die locatie ontgrendeld hebt kun je gewoon daarheen. Je kunt er ook later terugkomen om bijvoorbeeld andere keuzes te maken.

Dilemma

Ook kom je in het verhaal andere personages of situaties tegen die je voor een bepaalde keuze stellen. Jouw keuze bepaalt welk hoofdstukje je daarna moet lezen.

Puzzel oplossen

Soms moet je een puzzel oplossen die naar een hoofdstuknummer leidt. Dit kunnen bijvoorbeeld zoekplaatjes zijn of simpele rekensommetjes bij een verhaaltje.

Inventaris gebruiken

Nu kan het gebeuren dat je in het verhaal bepaalde voorwerpen vindt. Deze komen in je inventaris. Voorwerpen in je inventaris kun je aankruisen en uitgummen op een lijstje. Soms moet je de voorwerpen op het goede moment op de goede manier gebruiken om verder te kunnen komen.

Om een beeld te krijgen van hoe zo’n hoofdstukje kan gaan volgt hier een kort voorbeeld. Dit voorbeeld komt niet uit Escape Book Game Over. Zoals ik al aangaf: geen spoilers!

20 Bij het onderzoeken van het vreemde schilderij valt je op dat in de goudkleurige lijst een gat zit. Wat doe je? Kijk welke combinaties je kunt maken met het vreemde schilderij. Je kunt ook terug naar de bibliotheek bij 65 om verder onderzoek te doen.

Achterin het boek kun je dan in een tabel opzoeken welk voorwerp je wilt gebruiken bij dit schilderij.

Met een oude sleutel ga je naar hoofdstuk 44 met een schroevendraaier ga je naar hoofdstuk 12 en met een gasbrander ga je naar hoofdstuk 38.

Tja, wat doe je dan. Je hebt geen oude sleutel in je inventaris maar wel een schroevendraaier en een gasbrander. Besluit je terug te gaan naar hoofdstuk 65 om een oude sleutel te zoeken in de bibliotheek of zou een schroevendraaier ook werken?

Dit soort keuzes leiden je door het boek. Daarbij kom je steeds meer te weten en raak je meer en meer verstikt in het verhaal.

Het komt niet goed! Of toch wel?

Ingespannen heen-en-weer bladerend probeer je steeds verder te komen in het verhaal. Maar dan maak je opeens een verkeerde keuze. De gasbrander uit het voorbeeld zette het schilderij in lichterlaaie, de bewakingsrobot was snel ter plaatse en je werd gevangen genomen. In het hoofdstukje dat je dan moet lezen kom je te weten dat de missie niet geslaagd is. Je moet terug naar het begin van het boek, de inventaris uitgummen en alles opnieuw doen.

Er zijn ook hints, mocht je bepaalde puzzels niet direct snappen. Achter in het boek staan tips en aanwijzingen die je daarbij helpen. Ook vind je achterin de oplossingen van de puzzels. Echt af ben je dus nooit. Je kunt altijd verder met wat hulp.

Wat vonden wij er van?

Ik kan niet anders zeggen: voor ons was Escape Boek: Game Over een enorme hit. Ik heb het boekje niet alleen zelf gelezen maar ook voorgeschoteld aan mijn tienjarige zoon. Zelf had ik in totaal iets meer dan twee uur leestijd nodig om het verhaal ‘uit te spelen’. Timo deed daar misschien iets langer over maar dat kostte hem wel wat slaap. Stoppen in een verhaal als dit blijkt gewoon erg lastig. Het boek richt zich met het futuristische thema precies op zijn leeftijdsgroep. Zeker het taalgebruik en de coole tekeningen nemen je echt mee in het verhaal. Het mooiste vond Timo het gevoel dat je echt in het verhaal zat door de verschillende keuzes.

Helemaal perfect? Bijna…

De puzzels waren grotendeels goed te doen. Zelf had ik een keer een hint nodig maar vond de oplossing wel erg vergezocht.

Storender waren drie echte foutjes. Twee daarvan waren een verkeerde verwoordingen van een oplossing. We hadden het goede antwoord gevonden, gingen verder bij het juiste hoofdstukje maar dat begon met een verwijzing naar iets dat we niet hadden gedaan. Een andere keer werd bij een goede oplossing verwezen naar een verkeerd hoofdstuknummer. Tja, dan kan het in de soep lopen met de verhaallijn natuurlijk. Gelukkig ging dit om een locatie en kon je op de kaart zien welk antwoord het had moeten zijn. Slordig is het wel.

(Nee, echt, we hebben de oplossingen driedubbel gecheckt.)

Je kunt het boekje natuurlijk maar een keer ‘beleven’. Toch, als je de inventaris uitgumt, is het verhaal 100% door een ander te spelen in tegenstelling tot veel andere escaperoomspellen. Dat is natuurlijk prettig want dan kan een familielid of vriendje er ook van genieten.

De regel dat je helemaal opnieuw moet beginnen met lezen als je af bent is trouwens wel onzinnig. Geen weldenkende lezer zal dit doen. Zeker niet als je lekker in het verhaal zit. Logischer is om een stap terug te gaan in het verhaal en een andere keuze te maken of andere locatie eerst te bezoeken.

Eindoordeel

Escape Boek: Game Over is een superleuke ervaring die de jeugdige lezer echt meeneemt in het verhaal. Het boekje is een leuk cadeautje om te geven aan stoere jongens (en meiden) van een jaar of acht tot twaalf die van computergames of avontuur houden. Een aanrader.

Meer zoals dit? Lees ook onze review van De Schatzoekers van de Kuala-archipel

Ton is gym- en godsdienstleraar van beroep. Hij is 40 jaar oud, getrouwd met spellenliefhebber Mirjam en vader van drie kinderen: Samuel (13), Timo (10) en Rebekka (8). Naast sporten en vissen is bordspellen spelen zijn echte passie.

Geef een antwoord

Het e-mailadres wordt niet gepubliceerd. Vereiste velden zijn gemarkeerd met *

Deze website gebruikt Akismet om spam te verminderen. Bekijk hoe je reactie-gegevens worden verwerkt.