Reviews Speelgoed voor kinderen van 9 t/m 12 jaar Speelgoed voor kinderen vanaf 13 jaar Spellen en Puzzels

WoordWizard, het familie dobbelspel | Review

WoordWizard, het familie dobbelspel | Review 28 april 2022Leave a comment

Channa is mede-oprichtster van AllesOverSpeelgoed.nl. Zij is 32 jaar oud, getrouwd en moeder van Jamie (8 jaar) & Fenna (6 jaar). Verslaafd aan Netflix en gek op geocachen, speelgoed & schrijven!

Woorden schrijven

Kaartspellen en dobbelspellen zijn favoriet hier in huis. Maar wat als je een dobbelspel combineert met woordenschat? Zou dat ook in de smaak vallen? We kregen de mogelijkheid om het te testen tijdens het spelen van het spel WoordWizard van Megableu!

WoordWizard van Megableu

Het spel WoordWizard van Megableu draait om dobbelen en woorden raden binnen 90 seconden. Zo eenvoudig als het klinkt is het alleen niet! Op de dobbelstenen staan onderwerpen, denk hierbij aan groente en fruit, auto’s en automerken of bijvoorbeeld kledingstukken. En de woorden die je bij het onderwerp moet bedenken moeten beginnen met een letter die bepaald wordt door een fiche om te draaien. Vervolgens heb je slechts 90 seconden en tijdens die 1,5 minuut kunnen andere spelers je ook nog tegenwerken. Benieuwd hoe dit spel precies werkt? Lees dan snel verder!

De inhoud

Allereerst de inhoud van dit spel. WoordWizard zit verpakt in een doosje waar de volgende spelonderdelen in zitten: letterfiches, muntjes, zandloper, schrijfblok, 6 dobbelstenen, onderwerpkaarten en de spelregels.

Inhoud

Hoe werkt WoordWizard?

Het dobbelspel WoordWizard werkt heel eenvoudig. Elke speler krijgt een woordenschatblad en een vierkant afschermbordje (waar ook de categorieën op uitgelegd staan). Pak er even een pen bij, leg alle sterrenmuntjes bij elkaar en vergeet niet de letterfiches gedekt op tafel te leggen.

Dobbelspel WoordWizard

Kies de startspeler en laat deze alle zes de dobbelstenen gooien. Nu is het tijd voor alle spelers om een onderwerp te kiezen en de startspeler begint. De dobbelsteen met het onderwerp leg je voor je neer, dit is waar jij woorden bij gaat bedenken. De startspeler draait een letterfiche om en de zandloper. Het spel is gestart!

Maar nu? Wat ga je nu precies doen? Het spel WoordWizard draait uiteraard om het maken van woorden. Op het scoreblad zie je dan ook aan de linkerkant een vak met max. 3 staan en aan de rechter kant max. en dan het aantal spelers. Op de linkerkant van het vel schrijf jij drie woorden die te maken hebben met jouw gekozen onderwerp, deze woorden beginnen met de startletter. Dus heb jij de categorie groente en fruit en is de startletter A, dan schrijf je bijvoorbeeld de volgende woorden op: appel, aardappel en aardbei.

WoordWizard

Vervolgens is het tijd om je tegenstander tegen te werken. Je mag afhankelijk van het aantal spelers ook in de rechterkolom woorden schrijven. Dit zijn woorden die in de categorie van je tegenspeler vallen. Heeft jouw tegenspeler de categorie auto? Schrijf dan bijvoorbeeld Audi op.

Als de tijd om is, dan is het tijd om punten te tellen. Voor elk juist woord ontvang je één muntje met een ster erop. Maar een antwoord is pas goed wanneer het met de juiste letter begint, binnen je gekozen categorie valt én wanneer geen van je tegenspelers dit woord heeft opgeschreven! Denk dus goed na over de keuze van je antwoorden, zijn ze te eenvoudig dan levert het antwoord je wellicht geen punten op! De speler die als eerste 15 sterrenmunten weet te verdienen wint het spel!

Wat vinden wij van het spel?

Het dobbelspel WoordWizard is geschikt voor spelers vanaf 10 jaar oud. En dat merkte je ook wel toen wij het gingen testen. Jamie (9) en Fenna (7) zijn gek op spelletjes, dus we gingen enthousiast aan de slag. En het leek lastiger dan je denkt! Wanneer je de categorie groente en fruit hebt met de letter A, dan wil het wel aardig lukken. Maar wanneer je te maken krijgt met letters die wat moeilijker zijn, bijvoorbeeld de H of de F, dan wordt het spel een stuk lastiger. En dan merk je dat dit spel inderdaad geschikt is voor kinderen vanaf 10 jaar oud. Houd daar dus rekening mee.

Woorden schrijven

Verder is het een hartstikke leuk en uitdagend spel. Op sommige momenten een echte hersenkraker, waarbij je natuurlijk wel de zandloper in de gaten moet houden. Als je geen woorden binnen je eigen categorie kan verzinnen dan is het misschien wel slimmer je te focussen op het tegenwerken van je tegenstanders. In slechts 90 seconden moet jij de juiste tactiek kiezen. Uitdagend, spannend en een lekker snel spel. En uiteraard ideaal voor het oefenen van je woordenschat!

WoordWizard

Ook leuk om te lezen: Woordbluf | Bedenk de langste woorden of bluf!

Geef een antwoord