Reviews Speelgoed voor kinderen vanaf 13 jaar Spellen en Puzzels

Review | Rovers van de Noordzee

Review | Rovers van de Noordzee 11 juni 2019Leave a comment

Nicole is mede-oprichtster van AllesOverSpeelgoed.nl. Zij is 40 jaar oud, getrouwd en moeder van Spencer (8) en Jasmijn (6).

Rovers van de Noordzee

Kennen jullie het spel Rovers van de Noordzee van White Goblin Games al?. Dit is een prachtig uitgebreid en tactisch spel. En wij mochten het proberen! Ben je op zoek naar een mooi spel waar je jaren plezier van gaat hebben? Dan is dit een absolute aanrader. White Goblin Games kennen we onder meer van Cacao, Narabi, Escape Tales en The Mind.

Rovers van de Noordzee

Rovers van de Noordzee speelt zich af in het tijdperk van de Vikingen. De spelers zijn krijgers die indruk proberen te maken op de hoofdman. Dit doe je door onder meer nederzettingen te overvallen. Het is een spel voor 2 tot 4 spelers. Het wordt aangeraden voor iedereen van 12 jaar en ouder. En een spel duurt ongeveer een uur. Wij hebben het met z’n tweeën gespeeld.

Inhoud van het spel

Laten we beginnen met wat er allemaal in de doos zit:

• Speelbord
  • 80 buit
  • 48 munten
  • 48 proviand
  • 30 Vikingen
  • 76 dorpelingkaarten
  • 4 schipkaarten
  • 16 offertetegels
  • 12 scorestenen
  • 1 zwarte stoffen zak
  • 2 dobbelstenen
  • spelregels

Een heleboel dus! Voordat je begint met spelen, moet je ook alles klaarleggen op en rondom het bord. En dan kun je beginnen.

Rovers van de Noordzee

Hoe verloopt het spel Rovers van de Noordzee?

Zoals gezegd is de doel van Rovers van de Noordzee om indruk te maken op de hoofdman. Dit doe je door zoveel mogelijk overwinningspunten (OP) te halen. Deze kun je op verschillende manieren halen. Maar de meesten sleep je binnen door andere nederzettingen te overvallen, buit te veroveren en offers te brengen.

Vikingen

Tijdens het spel speel je met een viking. Elke speler begint met een zwarte viking, maar naarmate het spel vordert kun je ook met een witte of grijze viking spelen. Je kunt natuurlijk niet zomaar nederzetting aanvallen. Daarvoor moet je eerst een goede bemanning verzamelen en voldoende proviand hebben. Op het speelbord zijn dan ook niet alleen nederzettingen, maar ook allerlei gebouwen waar je deze spullen kunt scoren. Je kunt dus tijdens een beurt kiezen: ga ik werken in een gebouw en krijg ik een beloning óf ga ik een nederzetting overvallen. Plaats je viking op de plek waar je aan de slag wilt. Voer de actie uit en pak vervolgens een andere viking weer terug. Je start en eindigt je beurt dus altijd met één viking. Op die manier rouleren de vikingen en kun je steeds verschillende kleuren krijgen.

OP

Met de verschillende kleuren vikingen kom je ook weer steeds verder. Je hebt witte of grijze vikingen nodig om de steeds betere nederzettingen kunnen overvallen. Heb je een aanval ingezet? Via een rekensom wordt bepaald hoeveel OP je scoort. Hier worden verschillende dingen in meegenomen. Het hangt onder meer af van de bemanning die je hebt, maar ook van het aantal ogen op de dobbelstenen die je hebt gegooid. Je kunt allerlei dingen doen om dit puntenaantal omhoog te krikken. Denk bijvoorbeeld aan het verzamelen van aanvalskracht. Hier krijg je ook weer extra punten voor.

Walkuren

Soms overval je een nederzetting en heb je niet alleen maar buit. Soms levert het ook een Walkure op. Walkuren kosten je een bemanningslid. Maar niet getreurd, het kan juist ook een tactiek zijn om meerdere Walkuren te pakken. Aan de rand van het bord zijn namelijk vakken waar de punten worden bijgehouden. Hier worden de OP en de aanvalskracht bijgehouden, maar hoe meer Walkuren te pakt, hoe meer vakjes je op mag schuiven op het Walkurenspoor. En dát levert juist weer meer OP op.

Wanneer is het spel klaar?

Rovers van de Noordzee is afgelopen als er geen offertetegels meer zijn. Ook is het klaar als er geen Walkuren meer op het bord liggen of vijf van de zes velden bij de forten zijn geplunderd.

De winnaar wordt bepaald door een rekensom waarbij met alles rekening wordt gehouden wat de speler tot nu toe heeft gedaan en verzameld.

Rovers van de Noordzee

Ons oordeel

We vinden het echt een fantastisch spel. Het begon ons een beetje te duizelen toen we de beschrijving lazen, maar toen we eenmaal begonnen met spelen hadden we het al snel door. Als je eenmaal uit je hoofd weet welke gebouwen wat doen, loopt het spel lekker door. Ook is het een erg tactisch spel. Je kunt je tegenstander flink pesten door de keuze van de viking die je weer weghaalt. Zo gunden mijn man en ik elkaar heel wat rondes geen proviand, waardoor het aanvallen erg lastig was voor ons allebei.

Mijn man koos ervoor om zich te richten op de aanvalskracht en kreeg daardoor steeds veel punten als hij een nederzetting overviel. Dit bleek een slimme keus, want hij heeft me dik ingemaakt.

Als je eenmaal doorhebt wat je moet doen, verloopt het spel vlot en is het echt een spannend en tactisch spel. Het heeft vele facetten en je kunt dus op meerdere manieren proberen te winnen. Hierdoor verveelt het absoluut niet snel en heeft Rovers van de Noordzee alles in zich om een echte klassieker te worden!