Reviews Speelgoed voor kinderen vanaf 13 jaar Spellen en Puzzels

Watergate | White Goblin Games

Watergate | White Goblin Games 25 april 2020Leave a comment

Nicole is mede-oprichtster van AllesOverSpeelgoed.nl. Zij is 40 jaar oud, getrouwd en moeder van Spencer (8) en Jasmijn (6).

bordspel Watergate 4

Geschiedenis, politiek, spanning en tactiek. Dat komt allemaal samen in het spel Watergate van White Goblin Games. Inderdaad, dit spel draait helemaal om het politieke schandaal uit de jaren zeventig dat uiteindelijk leidde tot het aftreden van president Richard Nixon. Wij hebben het getest en vandaag lees je onze bevindingen.

Watergate

Eerst even een kleine geschiedenisles. In juni 1972 worden vijf mannen gearresteerd in het Watergate gebouw in Washington. Wat lijkt op een derderangs overval op het hoofdkwartier van het Democratische Nationale Comité, wekt de belangstelling van journalisten Bob Woodward en Carl Bernstein van The Washington Post om een gedegen onderzoek te starten. In de volgende twee jaar ontdekken ze dat de vijf mannen vanuit het Witte Huis zijn geïnstrueerd om politieke vijanden te bespioneren. Als gevolg daarvan neemt Richard Nixon in 1974 ontslag om afzetting als president te vermijden.

bordspel Watergate 4

Het spel Watergate

En op het echte Watergate-schandaal is dus een spel gebaseerd van White Goblin Games. Het is een spel voor twee personen. De ene neemt de rol aan van de eindredacteur van een krant; en de ander staat voor de regering van Nixon. Je strijdt tegen elkaar om bewijs, informanten en nog veel meer. Een spelletje duurt een half uur tot een uur. Ben je de eindredacteur? Dan win je als je twee informanten op het bord met Nixon hebt weten te verbinden (hij staat midden op het bord). Werk je voor de regering van Nixon? Dan win je als je vijf termijnschijfjes hebt veroverd. En ja, ook Deep Throat komt voorbij!

bordspel Watergate 4

Inhoud van het spel

• 1 speelbord
  • 44 speelkaarten
  • 36 bewijsfiches
  • 7 fotofiches
  • 10 houten schijven
  • 1 stoffen zak
  • spelregels (met een uitgebreid achtergrondverhaal)
bordspel Watergate 4

Hoe wordt het spel gespeeld?

Je speelt het spel in een paar rondes. Hoeveel rondes hangt af van wie als eerste zijn doel bereikt heeft. Elke ronde bestaat uit verschillende fases. Elke speler trekt 4 of 5 kaarten en er worden gedekt bewijsfiches op het onderzoeksspoor gelegd. Ook leg je een termijnschijf (rood) en een initiatiefschijf (wit) neer.

bordspel Watergate 4

Daarna speel je om de beurt een kaart. Een kaart heeft meerdere mogelijkheden. Je kunt de waarde van de kaart spelen en daarmee de initiatief-, termijnschijf of een bewijsfiche verplaatsen. Verplaatst de dingen die jij wilt jouw kant op op het spoor. Het is uiteraard van belang om als eindredacteur de rode schijfjes zo ver mogelijk bij Nixon vandaan te houden. Maar je kunt ook het actiegedeelte van de kaart gebruiken. Dit geeft veel mogelijkheden want elke kaart is anders. Hiermee komen bijvoorbeeld ook de informanten het spel in.

bordspel Watergate 4

En daarna ga je de balans opmaken! Ligt iets aan jouw kant van het onderzoeksspoor? Dan is het voor jou. De eindredacteur legt de bewijsfiches open op het speelbord om zo de connectie met Nixon te maken (en dus te winnen uiteindelijk), maar de regering zal haar gewonnen bewijsfiches juist gedekt op het speelbord leggen om zo het spoor te verprutsen.

Wat vonden wij van het spel?

Dit spel had voor mij bedacht kunnen zijn. Ik ben gek op geschiedenis en politiek en werk zelf in de journalistiek. Hoe cool is het om dan een spel over Watergate te kunnen spelen. Mijn man vond het wel leuk om de corrupte politicus te zijn en ik kreeg al snel de rol van eindredacteur in mijn schoenen geschoven.

We schrokken een beetje van de hoeveelheid tekst in het boekje en op de kaarten. Maar gelukkig bleek dat vooral heel veel historische uitleg te zijn over alle personen die aan bod komen in het spel. Het zijn namelijk allemaal echte mensen die voorbij komen, ook de informanten en dergelijke. Alles is historisch accuraat qua speelmateriaal. Supercool dus en héél leerzaam.

bordspel Watergate 4

Het spel zelf heb je vrij snel onder de knie. Het is simpel te snappen en het speelt ook lekker vlot. Het is een continu getouwtrek tussen de eindredacteur en de regering. Er wordt gestreden om het bewijs en om de informanten. Dit maakt het spel spannend en het is ook tactisch. En je leert er dus ook nog wat van. Wat wil je nog meer? Bovendien is het een schitterend vormgegeven spel. Vooral het speelbord vond ik heel tof bedacht.

bordspel Watergate 4

Meer White Goblin Games? Ken je het spel Holmes al?